Mój maluszek pięknie mówi :-)

paź 2013

Mój maluszek pięknie mówi :-)

Moje kochane ;-)

Postanowiłam podzielić się z Wami moją wiedza i doświadczeniem, jakie nabywam z każdym dniem w pracy z maluszkami w swoim gabinecie logopedycznym ;-)

Problemy z prawidłowym rozwojem mowy u dzieci są niestety coraz bardziej powszechne i częstsze, dlatego postanowiłam nieco pomóc mamusiom i tatusiom w ich trosce o prawidłowy rozwój mowy dzieciaczków.

Temat jest tak szeroki, że nie bardzo wiedziałam za co zabrać się najpierw ;-)

Zacznę więc od początku ;-)

Wychodząc na przeciw Waszym oczekiwaniom, ale również rozwiewając Wasze obawy związane z prawidłowym rozwojem mowy Waszych dzieci, pozwoliłam sobie zamieścić krótki artykuł, z którego dowiecie się, jak przebiegać powinien prawidłowy rozwój mowy dziecka od urodzenia, do wieku ok lat 7.

To taki wstęp bardziej teoretyczny, ale konieczny ;-) W kolejnych postach będę podpowiadała sposoby na praktyczne, fajne zabawy stymulujące mowę dziecka, podam Wam literaturę, albo sposoby na samodzielne wykonanie pomocy logopedycznych ;-)

Mam nadzieję, że ten nowy cykl Wam się spodoba ;-)

Pamiętajcie jednak, że porady tutaj zawarte, propozycje ćwiczeń i zabaw dostosowane są do wieku i etapu rozwoju dziecka zdrowego, prawidłowo rozwijającego się. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z prawidłowym rozwojem mowy u Waszego maluszka, konieczna jest wizyta u logopedy ;-)

Pamiętajcie też, że problemy z mową mogą być objawem innych dysfunkcji takich jak na przykład: wada, czy zaburzenia słuchu, problemy neurologiczne, zachowania ze spektrum Autyzmu lub inne, dlatego bądźcie czujni i słuchajcie Waszej własnej intuicji ;-)

Wszystkie „dobre rady” wujków, ciotek, koleżanek typu „Ma jeszcze czas”, „a moje dziecko tez późno mówiło” itp ignorujcie! Lepiej sprawdzić u specjalisty, niż przeoczyć problem ;-)
Uwierzcie w siebie!

A teraz trochę teorii-tak na początek ;-)
Artykuł ten i inne ciekawe informacje znajdziecie też na mojej stronie internetowej www.polskilogopeda.co.uk ;-)
No to zaczynamy! Koniecznie dajcie znać, czy ten cykl Wam odpowiada ;-)

„Stymulację, czyli pobudzanie rozwoju mowy należy zacząć już od narodzenia. Na zdolność nabywania kompetencji językowych wpływ ma nie tylko prawidłowa budowa artykulatorów oraz prawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego, ale również środowisko, w którym dziecko dorasta.

Terapeuta, czy rodzic będący terapeutą własnego dziecka, musi jednak pamiętać o każdorazowym odwoływaniu się do umiejętności prymarnych, podstawowych. Bez względu na wiek życia w terapii odnosimy się do wieku umysłowego, czyli do etapu osiągniętego dla danej funkcji psychicznej. Jeśli więc dziecko nie potrafi gryźć, nie będzie mogło uczyć się mówić, jeśli nie potrafi skupić wzroku na przedmiocie, nie będzie rozumiało nazw przedmiotów. Istotna jest więc analiza etapów rozwoju wszystkich funkcji poznawczych i zapoznanie się z przebiegiem rozwoju:

sprawności motorycznych i manualnych
sprawności spostrzegania wzrokowego
sprawności spostrzegania słuchowego
mowy
zabawy
budowania kontaktów społecznych
formowania się dominacji stronnej
funkcjonowania pamięci
umiejętności czytania

Rozwój dziecka zdrowego przebiega w sposób harmonijny, dlatego można zaobserwować łagodne przechodzenie jednego etapu rozwoju w kolejny. Elementarne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka ma jego rozwój psychoruchowy i wskazywanie poszczególnych etapów nabywania sprawności ruchowej we wczesnym stadium rozwoju ma kluczowe znaczenie dla późniejszego rozwoju prawidłowej mowy.

Sprawności motoryczne pojawiają się u dziecka i doskonalą zarówno pod wpływem czynników genetycznych, jak i środowiskowych, dlatego, o ile można podzielić rozwój dziecka na etapy, są to jedynie granice umowne, zależne również od stymulacji środowiskowej oraz bodźców zewnętrznych, którym dziecko ulega.

Sam okres rozwoju mowy można podzielić na okresy:

okres melodii, który trwa od urodzenia do 1 roku życia. W tym czasie dziecko poznaje przedmioty i zaczyna kojarzyć nazwę przedmiotu z przedmiotem, poprawnie wymawia głoski „a, e , i” oraz spółgłoski „m, b, n, t, d”

okres wyrazu, który trwa od 1 do 2 roku życia, w tym okresie dziecko używa już wszystkich samogłosek – z wyjątkiem nosowych oraz spółgłoski „pi, p, b, m, t, d, n, k, j, ś, ź, ć, dź, ch”. Dziecko w tym wieku zna już około 300 słów, jego wypowiedzi są zwykle jednowyrazowe, oznaczają przedmiot, czynność oraz stosunek dziecka do czynności lub przedmiotu

okres zdania, to wiek między 2, a 3 rokiem życia. W tym czasie dziecko wypowiada już poprawnie wszystkie samogłoski oraz spółgłoski: „p, b, m, pi, mi, bi, f, w, fi, wi, k, g, ch, t, d, n, l”, pojawiają się pierwsze zdania, początkowo złożone z 3 słów, później z 4-5 słów

okres mowy swoistej, przypada między 3, a 7 rokiem życia. Dziecko trzyletnie porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski; „p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, ć, dź, j, k, ki, g, gi, ch”. Dziecko czteroletnie wymawia dodatkowo spółgłoski: „s, z, c, dz”, dziecko pięcio-, sześcioletnie wymawia dodatkowo spółgłoski: „sz, ż, cz, dż, r”, dziecko siedmioletnie zaś ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia, poprawną pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i składniowym.

DSCF9437

DSCF9438

DSCF9440

DSCF9442

DSCF9445

DSCF9447

DSCF9449

DSCF9453

DSCF9455

DSCF9458

DSCF9462

DSCF9466

DSCF9467

DSCF9432

W związku z nowym cyklem, konkurs-zajrzyjcie na Facebooka ;-) Do wygrania książeczki wspomagające rozwój mowy maluszka ;-)

A Jula ma na sobie:
legginsy, bluzeczka- Zara
opaska – Next

Top